Text: Adéla Janíčková
Vernisáž: 5. 11. 2025 / 18:00 – 21:00
6. 11. – 12. 12. 2025

LASHES, 51 X 66 CM, GRAPHITE ON PAPER, 2023, PHOTO AUTHOR'S ARCHIVE
Srdečně Vás zveme na výstavu Julie Daňhelové Unearth Me.
Černobílé kresby Julie Daňhelové balancují mezi historickým dokumentem a fantaskní obrazotvorností. Její práce jsou osazeny na rámech vyrobených na míru, často zdobených originální řezbou. Tvorbu doplňují in-situ instalace objektů, které evokují alchymistické experimenty či rituály.
Kresby tenkým grafitem mikrotužky na ručním papíře fascinují svou dokonalostí. Ačkoli působí, jako by jejich technická propracovanost vyžadovala dlouhou přípravu, přesnost a pravidelnost vycházejí z intenzivní soustředěnosti – z meditativního stavu mysli, kdy se myšlenka, ruka a papír stávají jedním. Kresba sama vede. Vznikají tak tajuplná prostředí plná detailů a zašifrovaných významů. Výjevy mohou připomínat hermetické obrazy, které předkládají hluboké poznání. Šíření vědomí umocňuje samotná autorčina práce s papírem; ten sice podléhá křehkosti, ale od starověku slouží jako nástroj civilizací k otisknutí se do historie.
Z Krušných hor přicházejí příběhy vyprávějící o tom, jak si lidé podmanili krajinu, a zároveň o tom, jak krajina nenápadně formuje lidské životy. Od 16. století zažívaly Krušné hory období hornické horečky. Do kraje proudili lidé z celé Evropy – Benátčané, Sasové, Češi – spojeni vizí zbohatnutí na kovu skrytém v hlubinách země. Všechno, co se zde zrodilo, bylo opakovaně vydobyto, vyrabováno a znovu odhaleno. Tíživá historie Sudet se v autorčiných kresbách proměňuje v poezii osudového cyklení, v nekonečné kutání v paměti lidí i míst.
V tomto období se zrodila i jemnější strana krušnohorské tradice – paličkované krajky. Podnikatelka, filantropka a průkopnice krušnohorského krajkářství Barbara Uthmann z Annabergu dala práci stovkám žen a později i horníkům, kteří po večerech, když zima zavírala doly, spřádali nitě místo rudy, aby si přivydělali. Kontrast tvrdé práce v hlubinách a něžného pohybu rukou vytvářejících pavučiny z nití je pro Julii Daňhelovou zásadní: dvě strany téže mince, dva způsoby, jak člověk přetváří hmotu i sebe sama.
Střípky minulosti se objevují i na rámech obrazů, zdobených vyštípanými perleťovými mušlemi. Právě z nich se v Kraslicích, kam Julie jezdí od dětství, dělávaly okrasné knoflíky. Zbylé kusy perleti, odpad z domácí výroby, končily rozptýlené v krajině. Julie odhozený materiál nachází a vkládá do svých děl jako memento toho, co kdysi spojovalo člověka s krajem. Kazetové rámy, tvořící jeden celek s kresbou, vznikají ve spolupráci s Kryštofem Kučerou a stávají se originálním artefaktem – další vrstvou příběhu o proměně a pokračovaní.
Její práce s materiálem připomíná alchymistický proces – přetavení nalezených fragmentů v nové tvary, které nesou v sobě vědomí i očistu. Hornictví je metaforou pro odhalování vrstev a přetváření – transformaci hmoty i minulosti. Umění se tu stává procesem sublimace, kterým autorka regeneruje půdu i duši místa a lidí. Duchové Krušných hor nejsou stíny minulosti, ale živou přítomností kolem i v nás, s níž Julie navazuje tichý dialog. Název výstavy Unearth me – „odkryj mě“ – symbolicky vyzývá ke znovunalezení a porozumění.
Krajina je archivem i varováním. V časech, kdy se znovu mluví o těžbě lithia, její práce připomíná, že země není nevyčerpatelný zdroj, ale živé tělo, s nímž jsme spojeni odpovědností i pamětí.
Adéla Janíčková

Text: Adéla Janíčková
Vernisáž: 5. 11. 2025 / 18:00 – 21:00
6. 11. – 12. 12. 2025

LASHES, 51 X 66 CM, GRAPHITE ON PAPER, 2023, PHOTO AUTHOR'S ARCHIVE
Srdečně Vás zveme na výstavu Julie Daňhelové Unearth Me.
Černobílé kresby Julie Daňhelové balancují mezi historickým dokumentem a fantaskní obrazotvorností. Její práce jsou osazeny na rámech vyrobených na míru, často zdobených originální řezbou. Tvorbu doplňují in-situ instalace objektů, které evokují alchymistické experimenty či rituály.
Kresby tenkým grafitem mikrotužky na ručním papíře fascinují svou dokonalostí. Ačkoli působí, jako by jejich technická propracovanost vyžadovala dlouhou přípravu, přesnost a pravidelnost vycházejí z intenzivní soustředěnosti – z meditativního stavu mysli, kdy se myšlenka, ruka a papír stávají jedním. Kresba sama vede. Vznikají tak tajuplná prostředí plná detailů a zašifrovaných významů. Výjevy mohou připomínat hermetické obrazy, které předkládají hluboké poznání. Šíření vědomí umocňuje samotná autorčina práce s papírem; ten sice podléhá křehkosti, ale od starověku slouží jako nástroj civilizací k otisknutí se do historie.
Z Krušných hor přicházejí příběhy vyprávějící o tom, jak si lidé podmanili krajinu, a zároveň o tom, jak krajina nenápadně formuje lidské životy. Od 16. století zažívaly Krušné hory období hornické horečky. Do kraje proudili lidé z celé Evropy – Benátčané, Sasové, Češi – spojeni vizí zbohatnutí na kovu skrytém v hlubinách země. Všechno, co se zde zrodilo, bylo opakovaně vydobyto, vyrabováno a znovu odhaleno. Tíživá historie Sudet se v autorčiných kresbách proměňuje v poezii osudového cyklení, v nekonečné kutání v paměti lidí i míst.
V tomto období se zrodila i jemnější strana krušnohorské tradice – paličkované krajky. Podnikatelka, filantropka a průkopnice krušnohorského krajkářství Barbara Uthmann z Annabergu dala práci stovkám žen a později i horníkům, kteří po večerech, když zima zavírala doly, spřádali nitě místo rudy, aby si přivydělali. Kontrast tvrdé práce v hlubinách a něžného pohybu rukou vytvářejících pavučiny z nití je pro Julii Daňhelovou zásadní: dvě strany téže mince, dva způsoby, jak člověk přetváří hmotu i sebe sama.
Střípky minulosti se objevují i na rámech obrazů, zdobených vyštípanými perleťovými mušlemi. Právě z nich se v Kraslicích, kam Julie jezdí od dětství, dělávaly okrasné knoflíky. Zbylé kusy perleti, odpad z domácí výroby, končily rozptýlené v krajině. Julie odhozený materiál nachází a vkládá do svých děl jako memento toho, co kdysi spojovalo člověka s krajem. Kazetové rámy, tvořící jeden celek s kresbou, vznikají ve spolupráci s Kryštofem Kučerou a stávají se originálním artefaktem – další vrstvou příběhu o proměně a pokračovaní.
Její práce s materiálem připomíná alchymistický proces – přetavení nalezených fragmentů v nové tvary, které nesou v sobě vědomí i očistu. Hornictví je metaforou pro odhalování vrstev a přetváření – transformaci hmoty i minulosti. Umění se tu stává procesem sublimace, kterým autorka regeneruje půdu i duši místa a lidí. Duchové Krušných hor nejsou stíny minulosti, ale živou přítomností kolem i v nás, s níž Julie navazuje tichý dialog. Název výstavy Unearth me – „odkryj mě“ – symbolicky vyzývá ke znovunalezení a porozumění.
Krajina je archivem i varováním. V časech, kdy se znovu mluví o těžbě lithia, její práce připomíná, že země není nevyčerpatelný zdroj, ale živé tělo, s nímž jsme spojeni odpovědností i pamětí.
Adéla Janíčková

Odebírejte novinky
Odebírejte novinky
st – so 14:00 – 18:00,
nebo po předchozí domluvě
Veverkova 28,
Praha 7, 170 00
Czech Republic
Doporučujeme zaparkovat v OC Stromovka.
Antonín Jirát
+420 608 438 723
antonin@clauda.cz
Fakturace:
Clauda
Antonín Jirát,
Na Ovčinách 970/4,
Prague, 170 00
Czech Republic
IČO: 01168711
st – so 14:00 – 18:00,
nebo po předchozí domluvě
Veverkova 28,
Praha 7, 170 00
Czech Republic
Doporučujeme zaparkovat v OC Stromovka.
Antonín Jirát
+420 608 438 723
antonin@clauda.cz
Fakturace:
Clauda
Antonín Jirát,
Na Ovčinách 970/4,
Prague, 170 00
Czech Republic
IČO: 01168711